Hubungan Soft Skills terhadap Perencanaan Karier Mahasiswa

Authors

  • Muhammad Nikman Naser Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Yopi Azhari Jayadi Univeristas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • Devi Haryani Putri Univeristas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • Septya Pransisca Univeristas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia
  • Iktibar Iktibar Univeristas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35964/almunawwarah.v17i2.429

Keywords:

soft skills, career planning

Abstract

This study aims to analyze the relationship between soft skills and career planning among students. Soft skills are believed to play an important role in helping students design their careers. The method used in this study is Pearson's correlation test to measure the degree of relationship between the two variables. The analysis results show that there is a significant and positive relationship between soft skills and career planning among students, with a correlation coefficient value of 0.671 (p=0.001), which indicates a strong relationship. This finding supports the hypothesis that mastery of soft skills can enhance students' readiness in planning their future careers. This study suggests that universities should focus more attention on developing soft skills through various educational programs and activities that support students' career readiness.

References

Abrori, M., & Muali, C. (2020). Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia Melalui Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah. JUMPA: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 1–16.

Akbar, R., Sukmawati, U. S., & Katsirin, K. (2023). Analisis Data Penelitian Kuantitatif: Pengujian Hipotesis Asosiatif Korelasi. Jurnal Pelita Nusantara, 1(3), 430–448.

Alamsyah, A., & Bashori, K. (2021). Peluang Dan Tantangan Pengembangan Karir Era Kampus Merdeka. JBKPI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pendidikan Islam, 1(1), 1–13. Https://Doi.Org/10.26618/Jbkpi.V1i1.6537

Alawiyah, D., Nurasmi, N., Asmila, N., & Fatasyah, R. (2022). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Terhadap Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Pada Mahasiswa. RETORIKA: Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(2), 104–113.

Ali, M. (2009). Pendidikan Untuk Pembangunan Nasional: Menuju Bangsa Indonesia Yang Mandiri Dan Berdaya Saing Tinggi. Grasindo.

Ardiasari, N. P., Fitria, N. D., Ulfah, R. T., Al Khusna, L. D., Ni’mah, B., & Kusumawati, R. (2025). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Dalam Berorganisasi Studi Kasus Mahasiswa D4 Administrasi Negara Universitas Negeri Surabaya. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 9(1), 236–245.

Baiti, R. D., Abdullah, S. M., & Rochwidowati, N. S. (2017). Career Self-Efficacy Dan Kesiapan Kerja Pada Mahasiswa Semester Akhir. Jurnal Psikologi Integratif Prodi Psikologi UIN Sunan Kalijaga, 5(2), 128–141.

Basri, B., & Dwiningrum, N. R. (2020). Peran Ormawa Dalam Membentuk Nilai-Nilai Karakter Di Dunia Industri (Studi Organisasi Kemahasiswaan Di Politeknik Negeri Balikpapan). Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15(01), 139–158.

Budimansyah, B., & Axel, L. (2024). Penerapan Strategi Pengelolaan Sumber Daya Manusia Dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi Industri. Jurnal Ilmiah Manajemen Ekonomi Dan Akuntansi, 1(2), 48–55.

Diana, U., Hidayatullah, S., Alvianna, S., Nurdin, M., & Khouruh, U. (2025). Peran Soft Skill Dan Praktik Kerja Dalam Meningkatkan Kesiapan Kerja Melalui Motivasi Mahasiswa Di Universitas Merdeka Malang. Jurnal Riset Inspirasi Manajemen Dan Kewirausahaan, 9(1), 20–30.

Dwiwarman, D. A. (2024). Strategi Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Keterampilan Soft Skills Dan Hard Skills. Jurnal Minfo Polgan, 13(2), 1538–1549.

El Hasbi, A. Z., Damayanti, R., Hermina, D., & Mizani, H. (2023). Penelitian Korelasional (Metodologi Penelitian Pendidikan). Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 2(6), 784–808.

Firdaus, F. (2017). Urgensi Soft Skills Dan Character Building Bagi Mahasiswa. Journal Tapis: Journal Teropong Aspirasi Politik Islam, 13(1), 60–73.

Fitriana Rohmah, D., Yusuf, A., Chintia Cahya Ningrum, D., Putri Nur Marsanti, A., Studi Pendidikan Bahasa Inggris, P., Tarbiyah Dan Keguruan, F., & Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, U. (2024). Urgensi Peningkatan Softskill Pada Mahasiswa Dalam Upaya Mempersiapkan Masa Depan. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(2), 145–155.

Hartono, J. (2018). Metodologi Penelitian Bisnis.

Hidayah, N., & Ningrum, A. R. (2024). Soft Skill: Penting Untuk Dikembangkan Oleh Peserta Didik Sebagai Bagian Dari Kurikulum Merdeka. LENTERA: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(2), 229–242.

Hidayati, W. S., & Sukir, A. (2019). Integrasi Soft Skills Dalam Pembelajaran. Journal Proceeding, 1(1).

Iriani, T. (2017). Studi Analisis Terhadap Kemampuan Softskills Mahasiswa Fakultas Teknik UNJ. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 6(1), 1–13.

Kasan, I. A. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perencanaan Karir Di Kelas X Sma Negeri 1 Tilamuta. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 83–89. Https://Doi.Org/10.24903/Pm.V7i2.1111

Nasehudin, T. S., & Gozali, N. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif.

Pamungkas, A. H., & Yuwono, S. (2021). Hubungan Antara Soft Skill Problem Solving Dengan Kesiapan Kerja Pada Mahasiswa Akhir. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Purnama, L., & Aprillyanda, E. (2022). Pengaruh Soft Skill Terkait Perencanaan Karir Mahasiswa. Seminar Nasional Psikologi Dan Ilmu Humaniora (SENAPIH), 1(1), 58–62.

Ratuela, Y. R. G., Nelwan, O. S., & Lumintang, G. G. (2022). Pengaruh Hard Skill, Soft Skill Dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Kerja Pada Mahasiswa Akhir Jurusan Manajemen Feb Unsrat Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(1), 172–183.

Rosi, Y. A. (2023). Pentingnya Pengembangan Keterampilan Soft Skill Dalam Administrasi Perkantoran. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran(JTPP), 01(01), 148–155.

Sentinuwo, J. A. L., Worang, F. G., & Mac Donald, B. W. (2025). Pengaruh Perencanaan Karir, Self Efficacy Dan Soft Skill Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Lulusan Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas SAM Ratulangi. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 13(01), 731–743.

Septiana, S., Wicaksono, R. N., Saputri, A. W., Fawwazillah, N. A., & Anshori, M. I. (2023). Meningkatkan Kompetensi Sumber Daya Manusia Untuk Masa Yang Mendatang. Student Research Journal, 1(5), 446–466.

Siregar, H. D., Wassalwa, M., Janani, K., & Harahap, I. S. (2024). Analisis Uji Hipotesis Penelitian Perbandingan Menggunakan Statistik Parametrik. Al Ittihadu, 3(1), 1–12.

Sudarsana, I. K. (2015). Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah Dalam Upaya Pembangunan Sumber Daya Manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(01), 1–14.

Wibowo, N. S., & Andini, S. T. (2024). Pengaruh Soft Skill Terhadap Kesiapan Mahasiswa Universitas Airlangga Dalam Menghadapi Dunia Kerja. 1(3), 47–61.

Yolanda, S., Sari, S. M., & Ismail, I. (2024). Peran Organisasi Mahasiswa Dalam Membangun Karakter Kepemimpinan Dan Peningkatan Soft Skill. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 361–373.

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

Nikman Naser, M., Jayadi, Y. A., Putri, D. H., Pransisca, S., & Iktibar, I. (2025). Hubungan Soft Skills terhadap Perencanaan Karier Mahasiswa. Al-Munawwarah : Jurnal Pendidikan Islam, 17(2), 1-13. https://doi.org/10.35964/almunawwarah.v17i2.429

Issue

Section

Articles